igienă emoțională

Pledoarie pentru igiena emoțională – 5 sfaturi practice

Poate suna neobișnuit, chiar ușor amuzant pentru unii, însă sintagma “igienă emoțională” este una pe care e necesar să o cunoaștem și să ne-o însușim. Exact în aceeași măsură în care ne îngrijim de corpul nostru, avem nevoie să ne îngrijim de mintea și starea noastră emoțională. “Mens sana in corpore sano” subliniază în mod clar egalitatea dintre cele două dimensiuni, iar dacă înțelepciunea contemporană nu vă convinge, poate reușește atunci să o facă cea antică. 🙂

Igiena emoțională se referă la a fi conștient și atent față de sănătatea noastră psihică și la a deprinde obiceiuri zilnice prin care să recunoaștem stările noastre psihice și să intervenim asupra rănilor emoționale atunci când le suferim. Guy Winch este psihologul care a introdus acest concept în limbajul curent, în cartea sa “Emotional First Aid: Healing Rejection, Guilt, Failure and Other Everyday Hurts” (Plume, 2014).

Analogia cu sănătatea fizică poate fi extinsă foarte mult. Cu toții știm cum să practicăm igiena corporală, știm cum să curățăm și să bandajăm o rană. Suntem învățați încă de mici cum să avem grijă de trupul nostru, și ce activități zilnice să întreprindem pentru sănătatea noastră fizică. Spre exemplu, știm că trebuie să ne dedicăm în fiecare zi câteva minute pentru a ne spăla pe dinți, însă cât timp din zi alocăm igienei noastre mentale? Pe ce bază este mereu favorizat fizicul în detrimentul psihicului?
Experimentăm răni emoționale chiar mai des decât unele fizice, răni precum eșecuri, respingeri sau singurătate. Și acestea se pot agrava dacă sunt ignorate, și ne pot afecta viața în moduri dramatice. De aceea psihologii au dezvoltat o multitudine de metode prin care să ne tratăm și să prevenim rănile emoționale. Eficiența acestor tehnici este dovedită științific, însă cu toate acestea, marea majoritate dintre noi nu le folosim și nici nu ne gândim că le-am putea folosi atunci când suferim leziuni psihologice. În articolul nostru anterior “5 mituri despre depresie” am subliniat exact această atitudine pasivă pe care adesea o avem față de o problemă psihică: “Ești deprimat? Oh, e doar în mintea ta, dacă te străduiești puțin îți va trece.”
Învățăm constant, de-a lungul vieții noastre cum să ne menținem sănătatea fizică; renunțăm la unele obiceiuri și deprindem altele. Poți să îți iei o secundă și să te întrebi, “Eu ce obișnuiesc să fac pentru sănătatea mea psihologică?”. Fie că deja ai anumite deprinderi, fie că nu, noi îți oferim câteva mijloace simple prin care îți poți îmbunătăți igiena emoțională:

670px-Overcome-Bad-Mental-Hygiene-Step-1
1. Acordă atenție durerii emoționale

În primul rând este important să fim conștienți de trăirile noastre emoționale. Avem tendința să ignorăm durerea psihică provocată de un eventual eșec, respingere sau o dispoziție proastă. Durerea fizică poate fi mai evidentă decât cea emoțională, însă cu siguranță nu este mai profundă sau mai gravă. Fii atent la tine însuți, iar atunci când singurătatea sau dezamăgirile te slăbesc, caută moduri prin care poți obloji aceste răni.

 

2. Oprește “hemoragia” emoțională

Dacă nu se intervine asupra efectelor pe care diverse episoade dificile le pot avea asupra stării noastre psihice, este posibil să intrăm într-un cerc vicios care nu face altceva decât să înrăutățească durerea. Spre exemplu un eșc poate avea un impact puternic asupra stimei de sine, iar sentimentul de neputință și lipsa încrederii în sine ne pot face și mai predispuși eșecurilor în viitor. Prin urmare, e esențial să rupem acest ciclu intervenind asupra surselor durerii emoționale.

 

3. Protejează-ți stima de sine

stima de sineGuy Winch descrie stima de sine ca fiind un fel de sistem imunitar al psihicului nostru. O stimă de sine îngrijită ne poate face mai rezistenți la “intemperii” și de aceea este important să o stimulăm atunci când e la pământ. Respingerile sau eșecurile sunt adevărate lovituri pentru stima noastră de sine, iar în mod ciudat, de cele mai multe ori tendința noastră este tocmai aceea de a ne pedepsi și mai mult pentru rezultatele acțiunilor noastre. Una din cele mai comune forme de auto-pedeapsă este monologul interior negativ (ex. “Da, sigur că am greșit, așa sunt eu, incapabilă să fac ceva bine, mereu o dau în bară.”; “La cum arăt, asta merit, să fiu respins.” etc.) E nevoie să dăm dovadă de compasiune de sine și să evităm monologurile negative care nu fac altceva decât să ne slăbească și mai mult “sistemul imunitar psihologic”.

 

4. Luptă împotriva ruminației

Atunci când trecem prin momente dificile, precum o ceartă, spre exemplu, ne rămân în minte anumite gânduri și emoții negative. Este normal să fie așa, însă trebuie să avem grijă să nu “rumegăm” (engl.: ruminating) prea mult acele gânduri, repetându-le din nou și din nou în minte, ba chiar adăugând altele, afundându-ne tot mai tare într-o stare dăunătoare. Această practică este foarte des întâlnită, cu toții am folosit următoarele cuvinte la un moment dat:  “Pur și simplu nu pot să mă opresc, mă gândesc la asta încontinuu”. Ei bine putem controla această tendință de a ne concentra excesiv asupra unor evenimente negative, și e recomandat să o facem deoarece ruminația poate fi un factor major în instalarea depresiei clinice și dezvoltarea bolilor cardio-vasculare.

 

5. Învață mai multe despre leziunile psihologice

Există o abundență de informații despre igiena emoțională, metode, tehnici, putem alege din această multitudine ce considerăm că ni se potrivește. Astfel nu vom dezvolta doar o mai mare flexibilitate emoțională, ci vom înflori. Nu e nevoie să facem eforturi imense, e suficient să schimbăm câteva obiceiuri mici dar nesănătoase, și să deprindem altele benefice. Important este să acordăm atenție și timp acestor aspecte, să ne regândim prioritățile și să acționăm în modul cel mai favorabil  nouă pentru noi înșine.

Dacă locuiești în Timișoara, o modalitate prin care poți învăța cum să devii propriul tău terapeut este participarea la programul “O lună de mindfulness” organizat de cabinetul nostru. În acest atelier îți propunem practicarea unor exerciții de mindfulness oferindu-ți o susținere constantă de-a lungul unei luni de zile pentru a te ajuta să-ți creezi o obișnuință din aceste practici.

Pentru exemple personale și explicații clare, urmărește acest scurt discurs al lui Guy Winch despre igiena emoțională. 

Dacă ți se pare util, împărtășește acest articol cu cei apropiați ție! Sănătatea noastră psihică este mult prea valoroasă pentru a avea de suferit de pe urma simplei lipse de informare. Cine știe, poate învățând cum să ne îngrijim  vom reuși să devenim o societate mai plină de zâmbete în care oamenii sunt mai puțin singuri și mai puțin triști.

Lasă un răspuns

Your email address will not be published. Required fields are marked *