Redundanta gândire pozitivă

Ca să termin cât mai repede cu cea mai redundantă chestiune, despre care s-a scris și rescris și despre care nimeni nu vrea să mai audă, vă voi spune puțin despre gândirea pozitivă. Ea fiind totuși o parte foarte importantă din înfericirea noastră, poate fi și la fel de inutilă ca mingea de ping-pong atunci când n-ai palete, iar psihologia pozitivă este departe de a se limita la aceasta.

Cică există mai multe tipuri de oameni, cei care încep să turuie de cum deschid ochii și cei care au nevoie de sfânta liniște de dimineață, cei cărora le plac câinii, cei cărora le plac pisicile, introvertitii și extravertiții, optimiștii și pesimiștii. Asta este, pentru unii din noi primul sentiment după aflarea unei noutăți este o încantare, iar pentru ceilalți, o îngrijorare.

see_by_toyib-d2yobtgEu cred că m-am născut o pesimistă iar mama m-a crescut o optimistă. Mi-o amintesc făcând haz de necaz și încurajându-mă să trec peste supărări (atunci când nu era ea cauza lor). În adolescentă însă, când mi-a debutat procesul de independentizare și am început să ”gândesc liber”, am devenit o nonconformistă pesimistă. Când am plecat la facultate, departe de optimi(st)zările mamei, apreciam teribil citate de genul “€œlife sucks and then you die”. Nu mă înțelege greșit, nu eram o deprimată fără prieteni sau activități, însă, în sinea mea, eram mai degrabă tristă și știam că lucrurile nu sunt roz pe lume. Nimic foarte grav aparent, însă viață a devenit de-a dreptul neagră atunci când au apărut niscai probleme. Iar perspectiva mea pesimistă m-a făcut doar să mă afund în butoiul cu suspine și să trag capacul deasupra capului.

Și ca să nu mă plâng atâta că nu-mi mai place, o să îți prezint câteva strategii pe care noi, prăpăstioșii, le putem folosi pentru a ne dezvolta gândirea pozitivă.

1. Exercițiul meu preferat este lista cu 5 lucruri bune de peste zi. Ia carnețelul fericirii și notează 5 lucruri pentru care ești recunoscător că s-au intamplat astăzi. Poate fi o mâncare bună, un copac înflorit ce l-am zărit în drum spre servici, prima zăpada, un zâmbet de-al colegului de vis-a-vis, faptul că ne-am descurcat mai bine la o sarcină de la lucru sau că ne-a sunat mama și nu era nervoasă. Fii atent și curios, sigur vei găsi cele 5 lucruri bune. La început va fi mai dificil, mai ales după o zi proastă la lucru, dar dacă perseverezi te vei trezi în curând notând chiar mai mult de 5 lucruri bune. Important este să începi și să iți faci un obicei din asta.

Tot psihologii au ajuns la concluzia că pentru a ne face un obicei și o să ne tot facem noi obiceiuri ale fericirii, e nevoie de minim 21 de zile consecutive în care să acționăm în noul mod. De asemenea, este mai ușor dacă îl faci la aceeași oră, fie seara înainte de culcare, dimineața sau în pauza de prânz.

journal12. O altă strategie prin care putem să ne cultivăm starea de bine psihologică este să scriem o scrisoare de mulțumire unei persoane care a avut o influență semnificativă asupra vieții noastre. Poate o fi o veche si batrana profesoară, o străbunica, o mamă, un tată sau un actual coleg. Fie că sunt în viață și le trimitem scrisoarea, fie că doar o scriem și o punem în sertarul cu amintiri, nu contează. Important este să ne exprimăm recunoștința pentru ceea ce au adus ei în viața noastră. Așa că, într-o seară plictisitoare de duminică poate, în care nu găsești nimic de făcut, nici pe-afară nici prin casă, așeaza-te cu o foaie de hârtie în față, retrezește-ți amintirile plăcute despre această persoană si exprimă-ți mulțumirile pe o foaie de hartie.

3. O altă solutie pentru perioadele în care ne macină o problemă, a fost “€œvalidata” (căci se folosește de când lumea și scrisul) în urma unei cercetări în psihologia pozitivă. Cercetătorii britanici (glumesc, nu știu dacă sunt britanici, dar promit să revin cu referințe) au rugat 6 grupe de subiecți fie să scrie, fie să se gândească, fie să vorbească cu cineva despre un eveniment neplăcut și unul plăcut din viață lor. Și au constat, că după 10 zile de exercițiu, persoanele care au scris, fie despre evenimentul plăcut, fie despre cel neplăcut au avut o stare de bine psihologică și fizică semnificativ mai ridicate decât ale celorlalți. Mai mult decât atât, cei care doar au stat și s-au gândit la evenimentul neplăcut, au devenit mai nefericiți și au avut rezultate mai proaste la examenul medical.

Propunerea mea este așadar, tot legată de carnețelul fericirii, și anume să scrii despre evenimentele care te macină. Oprește ruminațiile punându-le pe hârtie. Te vei simți mai fericit. Și discuțiile despre probleme funcționează dar depinde cu cine și cum o facem. Dacă alegi prietenii, ai grijă să nu cădeți împreună în butoiul cu suspine amplificându-vi-le reciproc.

Cam asta este ce iți propun eu pentru trezirea optimistului din tine, încercă și vezi ce funcționează. Spor la scris!

Un gând despre &8222;Redundanta gândire pozitivă&8221;

Lasă un răspuns

Your email address will not be published. Required fields are marked *